Niezdrowa dieta roślinna

Niejednokrotnie w jadłospisach Polaków, na śniadaniowym talerzu, goszczą parówki. Z jednej strony przetworzone mięso, bardzo często czerwone (wieprzowe), dodatki do żywności, a z drugiej nawyki żywieniowe, które trudno zmienić z dnia na dzień. Może warto w takim razie sięgnąć po roślinną alternatywę? 

Oczywiście przykład parówek jest symboliczny, ale wiemy że na rynku pojawia się coraz więcej roślinnych zamienników standardowych posiłków mięsnych. Z jednej strony ten trend cieszy, bo świadczy o większej świadomości konsumentów, którzy wymuszają na producentach tego typu inicjatywy. Martwi mnie jednak, że bardzo często żywność ultraprzetworzona pochodzenia zwierzęcego jest zamieniana na swój odpowiednik roślinny, ale w dalszym ciągu ultraprzetworzony. Co prawda urwiemy na tej zamianie kilka gramów tłuszczów nasyconych, być może zmniejszymy w pewnym stopniu konsumpcję soli. Dla mnie jednak dieta roślinna jest synonimem nie tylko produktów roślinnych, ale również nieprzetworzonej żywności. 

Roślinne nie zawsze oznacza lepsze

Parówki sojowe zawierają więcej składników, energii oraz soli w porcji dostarczającej 20 g białka. Dodatkowo białko sojowe w porównania do mięsa z kurczaka charakteryzuje się słabszymi właściwościami anabolicznymi. Jest to rzecz jasna tylko jeden przykład i odrobinę naciągany, ponieważ na rynku dostępnych jest zdecydowanie więcej gorszych parówek, aniżeli tych których skład zamyka się w 5 składnikach. Zestawień, w których zamiennik roślinny wcale nie wypada korzystniej w porównaniu do swojego odzwierzęcego odpowiednika możemy jednak znaleźć więcej. Wykluczenie produktów odzwierzęcych nie jest kluczem do zachowania zdrowia. Fundamentem naszych jadłospisów powinna być nieprzetworzona żywność oraz dieta roślinna.

Uważaj na dietę roślinną!

W badaniu opublikowanym w 2017 roku oceniono nawyki żywieniowe
z ponad dwóch dekad życia 209 tysięcy dorosłych dorosłych. Autorzy badania porównali ze sobą trzy kategorie diety roślinnej i ich wpływ na ryzyko rozwoju choroby sercowo-naczyniowej:

  1. Pierwsza grupa została zdefiniowana jako ogólna dieta roślinna,
    która opierała się na konsumpcji zdrowych produktów roślinnych oraz zmniejszeniu spożycia produktów odzwierzęcych, takich jak nabiał, jaja, ryby, mięso oraz pozostałe produkty żywnościowe zawierające składniki odzwierzęce (np. pizza, zupy, majonez).
  2. Druga grupa określona została jako zdrowa dieta roślinna, a model żywieniowy zakładał konsumpcję tyle zdrowych produktów roślinnych, takich jak pełnoziarniste zboża, owoce, warzywa, orzechy, strączki, zdrowe oleje oraz jednoczesne wykluczenie mniej zdrowych produktów roślinnych, jak również produktów odzwierzęcych.
  3. Ostatnia grupa to niezdrowa dieta roślinna, w której uczestnicy spożywali znaczne ilości mniej zdrowej wersji diety roślinnej, takie jak soki owocowe, rafinowane zboża (makaron, biały ryż, płatki śniadaniowe), ziemniaki (frytki, czipsy) czy też słodzone napoje. Jednocześnie ograniczona została podaż zdrowych produktów roślinnych oraz produktów odzwierzęcych.

Osoby z grupy drugiej charakteryzowały się najniższym ryzykiem wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Dodatkowo byli oni również bardziej aktywni i szczuplejsi. Co najbardziej zaskakujące, osoby przestrzegające diety roślinnej o nieco mniej prozdrowotnym charakterze (z grupy trzeciej) odznaczały się istotnie wyższym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. 

Co wyniki tego badania oznaczają w praktyce? Eliminacja mięsa per se nie jest wystarczającym postępowanie żywieniowym z perspektywy zdrowotnej, w szczególności jeżeli zastąpimy je mało zdrowymi odpowiednikami roślinnymi. Ważniejsze wydaje się być skupienie na tym, aby fundamentem codziennych wyborów żywieniowych były produkty o niskim stopniu przetworzenia, preferencyjnie pochodzenia roślinnego. 

Dieta roślinna nie polega wyłącznie na eliminacji mięsa. Jest to tylko konsekwencja wypierania produktów odzwierzęcych kosztem produktów roślinnych o niskim stopniu przetworzenia.

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *